Att lacka om bilen är dyrt, speciellt om man vill färga den helt. Ett annat alternativ är att foliera bilen. Metoden är billigare än att måla om samtidigt som den underliggande lacken bevaras.
Alla fordonstyper kan folieras, lastbilar, personbilar, bussar, ja vad som helst och det finns många färger och variationer att välja mellan.
Foliering är vanligt bland företag då man ofta folierar bilen med företagets färger, logotyper eller kontaktinformation. Detta gör man för det är ett bra sätt att synas på.
Även privatpersoner kan foliera sina fordon i alla möjliga färger. En foliering kan göras i många olika färger och nyanser.
De flesta folierade bilar har en annan färg från början och de flesta ägare ändrar bara bilens nyans. För några år sedan dök flera mattsvarta Ferrari, Porsche och Lamborghini superbilar upp. Vilket ledde till att ”wrapping” trenden satte igång. Detta ansågs vara ett prisvärt alternativ till att förändra bilens utseende i samma nyans. Man kan även wrappa bilen i en transparant vinyl vilket i stället används som ett skydd mot stenskott.
Foliering vs lackering
Det är oftast billigare att applicera folie än att måla om fordonet, oavsett vilken typ av folie som används. Att lacka om håller dock mycket längre än foliering, som har en genomsnittlig livslängd på tre år.
Man bör dock ha i åtanke att lackering är mycket mer hållbart och att foliera bilen aldrig kan ersätta en hellackering. Foliering skall ses som ett komplement.
Att lacka bilen kan kosta upp emot 60.000 SEK och det är inte lika lätt att byta färg så ofta som att foliera. Dessutom kan det vara svårt att sälja en omlackerad bil om man kanske valt en färg som sticker ut väldigt mycket. Att foliera bilen är ett smidigt sätt att skydda bilen, få en ny färg och man slipper dessutom anmäla det till Transportstyrelsen eftersom det inte är en permanent förändring.